Tuesday, November 29, 2005

افتراضي

النهاردة قررت أن أنا مش عايزة ابقى الولد الوحش تاني، كفاية كده. أنا أساسًا اخترته على اسم شخصية كرتون بنتي بتحبها، بس هي خلاص مبقتش بتحبها زي الأول، وأنا زهقت من أني ولد ووحش. المشكلة أني بعد ما مسحته معرفتش اسمي نفسي إيه، ماليش مزاج اكتب اسمي، الواحد مبتجيلوش الفرصة كتير في الحياة يكون حد تاني غير في المناسبات اللي زي دي، وهو بيقابل ناس كتير افتراضية، مش بأساميهم الحقيقية ويلاقي نفسه هو كمان بيدور لنفسه على صفة أحيانًا وعلى اسم أحيانًا تانية. لكن الصفة والاسم اشياء متغيرة حسب المود. والنهاردة معنديش أي اقتراحات لنفسي فقررت اختار مؤقتًا فكرة كوني شخصية افتراضية، لا وجود لها سوى في هذا البيت الافتراضي واعيش في الدور.
الدور الافتراضي برضه، اللي لسه مش عارفة هيكون إيه بالضبط.
بس الفكرة أن الواحد حاسس أنه لازم يكون له دور، البلد حالها بقى يصعب على الكافر والناس مش قادرة تتخيل مستقبلها هيبقى عامل إزاي، واللي يقول كل حاجة هتبقى أحسن، وناس بتقول كل حاجة هتخرب أكثر. يا ترى ممكن تخرب أكتر من كده؟ بيقولوا الإخوان لما يمسكوا البلد هيبطلونا نقرا روايات ونروح السينما والسياحة كمان هتبقى بس إسلامي والذي منه. يا ترى ده ممكن يحصل؟؟؟ يا ترى الإخوان بيفكروا يعملوا إيه بقى بالتماثيل والأهرامات هيهدوها علشان أصنام زي ما طالبان عملوا في افغاستان؟؟؟ وإيه موضوع هيقفلوا شرم الشيخ ده؟؟؟
أفكار وافتراضات في بيتي الافتراضي الجديد مش لاقية لها إجابات.
رجاء لو حد عنده تخيل معقول لوضع البلد، اللي هي مصر يعني، كمان 10 سنين، يفترض معايا.

2 comments:

Darsh-Safsata said...


عشر سنين !!! مدة طويلة قوي ما اعتقدش انني قادر اتخيل شكل مصر كمان سنتين اصلا، بس استكمالا لقصة الاخوان المسلمين، ممكن نتخيل لو حكموا من هنا لعشر سنين قدام هيبقى البلد شكلها ايه:
1- هنبقى عايشين في حالة توتر مع اسرائيل وامريكا بسبب مساندتنا للثورات الاسلامية، ما بنحاربش لو محدش ابتدى لكن هنفضل نجعجع طول الوقت ونعمل دوشة لحد ما حد يقرر يضربنا وساعتها هناخد علقة مش هنعرف نقوم منها
2- مستوى الخدمات هيتحسن في الاول - لان في مساحة شغل كبير ممكن تتعمل - اما بعد عشر سنين فلهذا حديث اخر
3- هيمنع التليفزيون والسينما من انه يذيع مشاهد خارجة عن "الذوق العام" وهذا الذوق العام سيبدأ بعدم طهور ذراع أو ساق أنثى وسريعا سيتطور الى ان يكون الوجه هو اكثر ما يظهر (في الافلام الاجنبية والمصرية المعروضة على الطيران السعودي يتم التشويش على اي جزء يظهر من المراة أو حتى اذا "سلم" رجل على امراة (حتى لا يكون تلامس الايدي فيه اغراء للشباب)
4- لن يمكن السماح بوجود شواطئ يتعرى فيها الناس وبالتالي ستتوقف شرم والغردقة الا اذا وجدوا صيغة لشواطئ خاصة بالاجانب يمنع المصريين من دخولها - ايضا كما يتم في السعودية
5- اما السياحة في القاهرة والاقصر واسوان فيجب على الجميع الالتزام بالحشمة مما سيعني انتهاء السياحة الثقافية
6- لا اعتقد انهم سيهدمون التماثيل ولكن ستهمل وتترك للزمن ربما يستطيع القضاء عيها
7- فساد الدولة سيقل بشكل واضح في اول 2-3 اعوام وهو الطبيعي عند عمليات انتقال السلطة ثم سيرتفع من جديد مع تحالفهم مع رجال الاعمال (الاسلاميين طبعا)
8- بالنسبة للمسيحيين سيزيد التضييق على بناء الكنائس واغلب الظن انه سيمنع بناء كنائس جديدة، وسيكون وجودهم في المواقع القيادية وجود رمزي (لا يفرق كثيرا على الوجود الحالي)ولكن وجودهم الرئيسي في عالم الاعمال لن يتاثر لان المال لا دين له
9- في التعليم سيتم "تنقيح" المناهج على يد مختصين في كل شئ الا العلم، وبالتالي سيزداد تدهورا، وسينعدم السعي نحو الابداع وتكرس ثقافة النقل (الموجودة اصلا) وفي الجامعات ينعدم البحث العلمي الابداعي ويمنع اختلاط الشباب بالشابات سواء في المدرجات او خارجها (كما قام الاخوان بفرض هذه الانظمة سابقا في بعض الكليات)

كفاية كدة ولا نقول كمان

Socrates said...

هو استنتاج أي حاجة عن مصر دلوقتي بقى صعب جداً

الحاجات بتتغير بشكل عبثي

أنا بقيت بأعتبر القادرين على قراءة مستقبل أي حاجة في مصر من صانعي المعجزات